keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Upeat värikkäät pipot kevääseen + helppo ohje: Hauska neliöpipo

Keskiviikkona 13.4.2016 Nora:

Kevät ♥ Se on täälä. Aivan mahtava fiilis kun on saanut hieman keventää ulkoiluvarustusta. Viime viikolla säilöttiin villapipot ja talvihanskat ensi vuotta odottamaan ja otettiin esille kaapissa odottaneet uudet kevätpipot! Varsinkin tämä pikku-ninja oli kovasti odottanut että saa uuden ninja-pipon päähänsä, piposta ihan varmasti virtaa ninja-energiaa kantajaansa ;D 

trikoopipo
Pipo: Sampsukka

Akulle valittiin ruttupipo ninjat kankaalla, pipo on hyvän korkeaa mallia joten sen menee korvienkin päälle.

Iivo taas sai vielä hieman paremmin korville ulottuvan peruspipon  tiipii-kankaalla, malli sopii mun mielestä varsinkin pienemmälle ettei niin tarvitse huolehti onko se pipo korvilla.

trikoopipo
Pipo: Sampsukka

trikoopipo
Pipo: Sampsukka
Sampsukalla on myös aikuisille pipoja ja mun oma on veikeä swirl-kuvio. Tässä on niin mun värit, oon aivan ihastunut.

trikoopipo
Pipo: Sampsukka

Pipot: Sampsukka
Jos taas haluat itse ommella kevääksi pipon tässä älyttömän helppo ohje neliöpipoon. Et tarvitse edes kaavoja, vain saumurin/ompelukoneen ja joku ihana kangas esim. täältä Sampsukan trikookangas valikoimasta. Mä tein tästä söpöstä ankka-trikoosta meidän kohta 2veelle Iivolle pipon. 

Aloita mittaamalla pipon saajan pää, Iivon päänympärys on noin 50cm. Pipon ympärys on noin 2cm vähemmän kuin päänympärys eli tässä tapauksessa 48cm. Leikkaa kankaasta kaksi suorakulmion muotoista (kuvassa alapuolella oikealla) palaa niin että kappaleen leveys on puolet pipon leveydestä eli mä leikkasin kaksi 24cm leveää palaa. Kappaleiden korkeus on mulla 46cm, tässä voisi olla sääntönä että korkeus on 2cm vähemmän kuin pipon ympärys. Voit myös mitata jostain vanhasta hyvästä piposta. Käytä esim. viivotinta apuna kun piirrät kankaaseen (nurjalle puolelle) kappaleiden ääriviivat.

Asettele kappaleet vastatusten oikeat puolet vastakkain, katso että kuviot on samaan suuntaan. Ompele saumat ympäriinsä niin että jätät parin sentin pituisen kääntöaukon yhteen reunaan. Tarkista että kääntöaukko jää valmiin pipon sisäpuolelle, katso mallia alapuolella olevista kuvista.


Käännä pipo oikeinpäin kuten yllä kuvassa ja ompele käsin kääntöaukko umpeen. Tadaa, pipo on valmis! Mä tein sen verran korkean pipon että sitä voisi pitää reuna taitettuna mutta mun mielestä se näyttää kivalta suorana.


neliöpipo ilman kaavoja

neliöpipo ilman kaavoja

Näin pirteät pipot päässä on helppo hymyillä :)  Aurinkoisia kevätpäiviä juuri sinulle.

Pipo ja tunika: Sampsukka

Tässä vielä linkit Sampsukan lasten pipo valikoimaan, klik! sekä aikuisten pipo valikoimaan, klik!.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Herättikö kirjoitus ajatuksia? Jokainen kommentti ilahduttaa :)